Pinta 42 vond binnenweg in inshore parcours

Dirk Hellemans, schipper van de Pinta 42 (IRC/ORC klasse), geniet van wedstrijdzeilen maar weet perfect waar de grenzen liggen.

Pinta 42 (RYCB) zeilde het DAMEN Breskens Sailing Weekend, het Nederlands Kampioenschap IRC  en een selectie voor het Open Noordzee Kampioenschap. Tot eigen verbazing zeilde schipper Dirk Hellemans zijn racemachine in IRC ½ als eerste over de finish bij de eerste race van zeven, een inshore rond de vaste bebakening in de Walvischstaart. Hij maakt een nuchtere balans op, waar steeds de gronddreun ‘meedoen is belangrijker dan winnen’ door klinkt.

Spuiten naar de finish

‘Het was een groots moment als we die eerste dag onder spi naar Breskens onder surften aan 13-14 knopen.’ Zegt Dirk. De Van Uden, absoluut de snelste boot van de vloot, kwam opzetten maar we hadden net genoeg voorsprong om minuut voor de ploeg van Gerd-Jan Poortman te finishen. Straffe mannen waarvan we in de daaropvolgende reeksen, telkens up & down parcours, alleen maar de ruggen hebben gezien.

Rechte lijn is kortst

Frans Rodenburg van de First 40 Elke, die het kampioenschap in IRC1-2 won, merkte op dat de Pinta 42 een binnenweg had gevonden bij de grillige inshore langs de boeien.

Hellemans: “Een onduidelijke beschrijving in de sailing instructions of we een boei ‘leave to starboard’ of ‘round at starboard’ moesten houden veroorzaakte interpretatiemogelijkheden. Indien ze aan stuurboord moesten houden, was het niet nodig om die boei te gaan ronden. De kortste lijn tussen de voorgaande boei en de daaropvolgende was de rechte lijn.”
“We hebben deze anomalie nog via de VHF gemeld -zodat iedereen die kon horen- maar er was geen tijd meer om het parcours aan te passen. Het protest tegen ons is dan ook afgewezen. Onze dag kon niet meer stuk.”

Uitputting en slijtage

Dat ging de daaropvolgende dagen met een stijve bries wel helemaal anders. Hellemans somt op: “We zijn alles behalve een geroutineerde bemanning, los van dat de meesten aan aanzienlijk zeilpalmares hebben.
Op een gegeven moment is de spi van 165m³ een eigen leven gaan leiden bij een gijp. We missen dus de jonge, sterke, sportief getrainde binken die die zeilgarderobe onder controle kunnen houden en dat een hele dag volhouden. Die heb je nodig bij de dikwijls korte, explosieve maneuvers in de windward-leeward reeksen.

Bovendien woedde de slijtageslag. Een scheur in de spi en de fok, een valklem die rotsvast blokkeert, het zijn kleine maar bepalende factoren.  Plus dat iemand de giek tegen het hoofd het gehad. Het zag er naar uit dat we beter naar binnen gingen. Uiteindelijk ging het wel, maar het tikt toch allemaal aan. In deze situatie liggen de in- en offshores ons beter.”
Pinta 42 eindigde uiteindelijk 6de op 8 deelnemers in IRC-ORC 1-2 in het DAMEN Breskens Sailing Weekend.

Liever offshore

Dirk wil dus binnen twee jaar deelnemen aan de Rolex Fastnet Race, waar hij dit jaar al prospectie voor heeft gedaan op de Snelle Vliet (*), een Grand Soleil 43 van Emiel Van Hemeldonck. Dirk noemt dit een onvergetelijke ervaring die in alles aspecten beantwoord aan wat een zeezeiler nastreeft. Hij is er zich van bewust dat de voorbereiding, om zijn Pinta 42 te laten beantwoorden aan alle veiligheids- en nautische kwalificaties, zeker twee jaar kan gebruiken.

Intussen staan de Huysman Antwerp Race en de Goofies Races van volgende winter op het programma van het negenkoppige Pinta 42 team.

 * Snelle Vliet (BEL 16500): 25ste in de Rolex Fastnet Race op 50 starters in de IRC 2 klasse.

Meer over DAMEN Breskens Sailing Week

[PDJ + foto’s WACON Images by Ronald den Dekker]