RYCB-Race & Rescue team draait warm

Ieder nadeel ‘hep’ een voordeel. Van wie dit komt ontschiet ons even, maar het RYCB-Race & Rescue team heeft deze regel op zaterdag 26 juni toegepast. Met brio.
Geen Schelderegatta? Jammer, héél jammer. Dan maar trainen. Hoe leg je een racetrack uit? Waar moeten de boeien liggen? En hoe drop je ze?

Het RYCB-Race & rescue team is zeer beslagen in het uitzetten van wedstrijdbanen, vnl. voor zeilcompetitie. Zowel de vorm van het parcours, de positie van de bakens waarrond de wedstrijd loopt als de afstanden en peilingen onderling zijn van kapitaal belang. Topzeilers zijn dan ook de meest kritische gebruikers van deze banen: geen juiste positie, te veel of te weinig compensatie van hun verankering in functie van de stromingsnelheid en -richting en lap. Je kunt de reputatie van de wedstrijdorganisatie wel vergeten. Als de kwestie al niet leidt tot zware en gecompliceerde protesten.

Parcoursvormen

Die zaterdagochtend stoomde de vloot op naar Steendorp waar ondermeer Pierre Philippe Gillard een briefing hield. De wedstrijdbaan bestaat uit een start- en een contrastartboot (schip). De lijn – haaks op de windrichting- itussen de twee vormt de startzone. Perfect in de wind daarvan  komt een trapeziumvormig- of driehoekig parcours. Of de beruste windward-leeward baan. Bij de in-de-windse boei volgt een uitwijkboei, bij windward – leeward ligt aan de benedenwindse kant een gate, gevormd door twee boeien die de keuze openlaten aan de zeilers om links- of rechtsom terug naar de in de windse boei te varen. Uiteraard ligt er ook een finish en een contrafinishschip/ boot.

Zowel de wedstrijdleiders op start en finishboten houden de volgorde van starters (of te vroeg starters) in het oog en noteren de finishtijden. Kortom: een combinatie van minimaal twee geankerde boten en 3 tot 5 boeien. Die tijdens de race volgens de regels verplaatst worden, als de stroom- of de windrichting draait, bijvoorbeeld.

Hier moet die boei liggen, niet dààr

Voor de RYCB-R&R-crew draait de basiskennis rond het juist uitzetten van de baan, dus de juiste positie van de merktekens. Hoeveel ketting of lijn moet er aan het anker komen? Hoe bereid je het ankertuig voor zodat de lijn niet in knopen schiet? Hoe neem je met de gps peilingen om de juiste posities te weten en waar moet je op letten als je een boei op stroming moet leggen, zeker als de stroom de boei van de plaats van het anker wegtrekt? Bovendien, hoe verloopt de communicatie onderling en met de wedstrijdleiding?

Want die moet correcte info krijgen over wind en stroming. Dat is cruciaal om de juiste beslissing te kunnen nemen: baan verleggen of inkorten en wanneer en hoe?  De wedstrijdbegeleider moet dus niet alleen voldoende reglementenkennis hebben, maar ook alles om de juiste signalen te kunnen geven: geluidsignalen, seinvlaggen tot een bord waarop de nieuwe kompaskoers voor de racers moet aangegeven worden.  

Voorbereiding op een volle wedstrijdagenda

Een volle dag met diverse oefeningen en uitleg, waarbij het belang van dit schijnbaar saaie werk gaandeweg duidelijker en groter werd. Na de training maakte de ploeg nog een omweg om bij een goed glas na te praten. Bij hoogwater varen ze de Jachthaven Antwerpen in. Boten uit het water en onderhouden. Het is allemaal solide routine.

Het RYCB-Race & Rescue team heeft heel wat op haar kalender staan voor het volgende seizoen. Nieuwpoort week, Zeeland Regatta, Benelux kampioenschap, een try out voor de Finn en Europe klassen, Breskens Sailing Weekend, het OBK Optimist, Snipe en 470, De Sailability cup, de midweek challenges de Antwerp City Cup, de Haloween en Maskes race de Speculoos race, op zee, in de Delta wateren of op het Galgenweel.

Het team levert de vitaminen voor de vitaliteit van de watersportcompetitie. Niet een van de dertien soorten. Allemaal.

Vooruitkijken

RYCB-Race and Rescue is klaar om diverse types van watersportcompetitie maar ook recreatie op het water te assisteren. Het team is nu al geboekt voor internationale wedstrijden in ’22, om. in Scheveningen.

RYCB-Race & rescue – powered by

Autonatie | Bobat | Suzuki marine | Linal | Winning Sails

[Foto’s en video: Wim Peleman, foto’s: Sven Onghena, tekst: PDJ]