West Hinder III

Het vuur is niet gedoofd op lichtschip West Hinder III

Talloze mensen lieten weten dat het lichtschip West Hinder III waardevol genoeg is om te behouden. Een groep vrijwilligers werkt er met vuur aan om niet alleen aftakeling te voorkomen. De droom is om het schip weer actief te maken. Met steun van de Vlaamse overheid. En met die van u?

Wegwijzer naar Antwerpen

Eerste West Hinder vuurschip

Ontwijk klippen, zandbanken en zeemeerminnen, zei de wijze zeeman. De platte, ondiepe Noordzeekust tussen de Duitse Bocht in het noorden en de kapen Blanc- en Gris Nez in het zuiden is een doolhof van zandbanken.

De West Hinder-Bank vormt de noordelijke kant van de toegangsport naar de Scheldemonding. Een kleine vier mijl ten zuiden ligt de Bergues-Bank in de weg.

Vanaf 1864 ankert ons land lichtschepen op zee om de gevaarlijke zandbanken te markeren. De permanente bemanning garandeerde dat de lichtsignalen in alle omstandigheden werkten, gaven bij mist ook geluidssignalen, verzorgden later de radiocommunicatie en deden hydrografische en meteorologische opmetingen.

West Hinder III – droogdok

Drie generaties West Hinder lichtschepen vormen zo de wegwijzers naar Antwerpen in volle zee.  

Met man en macht werkt men aan het behoud van de laatste West Hinder III om haar in haar zo authentiek mogelijke staat te bewaren. Of er een lift inzit om zeemeerminnen van boord te smokkelen moet u zelf maar gaan ontdekken.

Meer over de Belgische lichtschepen

Antwerps driesterren scheepvaarticoon

West Hinder III – Willemdok

De West Hinder III is het enige van de drie, in 1950 bij Béliard-Crighton in Oostende gebouwde zusterschepen dat nog in haar originele staat overblijft. Ze lag jaren in het Willemdok. Het was de bedoeling om het op te nemen in de buitencollectie van het opgedoekte Nationaal Scheepvaartmuseum. Maar een heel nieuw conservatie- en museumbeleid besliste er anders over. De verschroting leek de enige oplossing.

Dat is buiten het enthousiasme van talloze ‘ships lovers’ gerekend die het schip willen behouden en er een heel nieuwe toekomst aan willen geven. Toen ze aan boord kwamen leek het of de bemanning eergisteren de deur had dichtgetrokken en alles, op de installatie van de stuurhut na, klaar was voor gebruik. Die ene boom die tussen de beplanking van het dek was opgeschoten uitgezonderd.  

Iedereen wil dat de West Hinder III blijft

West Hinder III Water-rAnt vedette

Bij uitzonderlijke opendeurdagen en andere bezoeksmomenten tijdens Water-rAnt lieten talloze bezoekers weten dat het schip en het verhaal dat het vertegenwoordigt niet mag verloren gaan. Onder impuls van Patrick Van den Bulck ging een groep vrijwilligers aan de slag om verloedering van het schip te voorkomen. Stap één was de erkenning als beschermd varend erfgoed door het erfgoedagentschap van de Vlaamse overheid. De privéstichting Maritiem Patrimonium/ Patrimoine Maritime (MPM) inventariseerde alles en startte een lange reeks onderhandelingen op met diverse overheden en beheerders. Over de aansprakelijkheid, het eigendom, de nautische en veiligheidsnormeringen, de ligplaats, de keuringen en veel meer.

patrick van den Bulck – bezieler

Een schip, hoe historisch ook, blijft best bewaard in een zo actief mogelijke staat. Een levend schip dus. Een grondige aanpak is noodzakelijk. Stad Antwerpen gaf via Stadshaven Antwerpen de West Hinder III een plaats in de Droogdokkensite. Dit moet een watererfgoedlocatie en bezoekerscentrum worden.  Men opteert voor een grondige aanpak om het schip weer operationeel te maken en in een zo origineel mogelijke toestand te behouden.

Mininster Diependaele steunt behoud

MPM overtuigde, met de steun van Watererfgoed Vlaanderen, Mattias Diependaele, de Vlaams Minister bevoegd voor erfgoed, om de werking van de intussen veertig vrijwilligers te ondersteunen.    

Recente realisaties

  • West Hinder III naar de droogdokken
  • Controle van schade en gebreken
  • Lekken dichten om verder insijpelen te voorkomen
  • Vervangen van defecte radiatoren
  • Herstelling elektrische bekabeling
  • Herstelling (zoet)watertoevoer
  • Schilderen van de pantry matrozen en de kombuis
  • Voorlopig laswerk aan de romp
  • Schroefasmeting i.s.m. met de Studenten van de Hogere zeevaartschool (Faculteit Scheepswerktuigkunde)
  • Anti roest behandeling buiten
  • Metingen van de romp en de structuur laten een gezond schip zien. Zelfs de motor en uitrusting van de machinekamer zijn in redelijke toestand. De radiokamer wordt geregeld gebruikt door radio-zendamateurs.
  • Het complete schip werd met lasertechnieken ultra nauwkeurig opgemeten

De to do lijst

West Hinder III schroefasmeting
Schroefasmeting

Vanaf 15 april gaan twee ploegen vrijwilligers op dinsdag en donderdag aan de slag.

Het houten dek is aan grondige restauratie toe.
De opbouw moet helemaal worden behandeld en herschilderd.

Op 20 mei zou -als alles goed gaat- het droogdok weer met water gevuld worden, waarna het schip naar zijn nieuwe ligplaats kan varen.  

Radiokamer

Onderzoek naar de nieuwe functies voor de West Hinder III is in volle gang. Welke evenementen gaan jong en oud verwelkomen? Hoe wordt het een ontmoetingsplek voor ship lovers en watersportorganisaties?

Kandidaat gidsen / animatoren krijgen binnenkort een opleiding om bezoekers te begeleiden en te informeren. Want over het schip, haar functies en het leven aan boord is veel boeiends te vertellen. Héél veel.   

Help mee de lamp van de West Hinder III te doen branden

Machinekamer

Doneer technisch gereedschap en materiaal die voor het onderhoud en de herstellingen kan gebruikt worden.

Foto’s, documenten, getuigenissen en andere gegevens rond de lichtschepen en specifiek de West Hinder III zijn uitermate welkom. Alle info vergroot de kennis.

Vrijwillige medewerkers gezocht voor administratieve of technische klussen.

Een duit in het zakje doen wordt fiscaal interessant

Met jouw bijdrage wordt een belangrijk stuk van onze scheepvaartschatten bewaard en opengesteld. Ze is uitsluitend bedoeld om het West Hinder III behoudsproject op verantwoorde en controleerbare manier te realiseren.
Stort / gireer op de HERITA rekening BE30 7440 8462 4611. U ontvangt een attest dat u bij de volgende aangifte kunt indienen en waarmee u 45% van het bedrag recupereert.  Meer info: https://www.herita.be/mpm-wil-westhinder-3-openstellen-voor-het-publiek

Contact West Hinder III

Reportage laatste reis van West Hinder III