Duveltjeskermis: zon en wolken boven watersportland

KattendijksluisKomt het nog goed met pleziervaartstad Antwerpen?

Vorige maand blokkeerde de Kattendijksluis en daarmee het pleziervaartverkeer tussen het Stadshavengebied, dus ook jachthaven Willemdok, en de Schelde. Het havenbedrijf ‘Port of Antwerp – Bruges’ werkte iets later een regeling uit die de pleziervaartuigen toch toegang vanaf en naar de Schelde zou geven.  Weliswaar alleen in het weekend en niet op feestdagen. Het nautische persbericht van de POA-B onderstreept vet de voorwaarden van aanmelding om de Van Cauwelaertsluis te mogen passeren.

Het functioneren van de door de Vlaamse Waterweg NV beheerde Kattendijksluis blijft uiterst onzeker. Er ontbreekt een duurzame oplossing voor de passage van pleziervaart.  De gevolgen voor zowel de bezoekende jachten aan Antwerpen als de vaste ligplaatshouders zijn dramatisch. Om over de omzetimplosie van Jachthaven Antwerpen BV maar te zwijgen.
Een korte enquête onder de jachteigenaren die graag in het Willemdok overwinteren leert  dat zij er niet meer zo zeker van zijn om de volgende winter terug te komen. De toplocatie, de vele leuke restaurants en bars in de omgeving en niet te vergeten het professionele team van havenmeesters die hun ligplaatshouders in de watten leggen veranderen daar weinig aan.

Ik stel voor dat de beheerders van onze waterwegen eens een kijkje gaan nemen in Nederland hoe beroeps-en pleziervaart daar wel op een goede manier samen kunnen varen. Ik ben zelfs bereid hen een dagje mee te nemen om ze fysiek en mentaal te laten ervaren hoe het wel kan.

De queeste naar wedstrijdofficials

De RYCB wordt al jaar en dag erkend als club die er alles aan doet om de vele wedstrijden te organiseren en in goede banen te leiden. We hebben het materiaal, boeien, boten en auto’s, we hebben niet in het minst een sterk team enthousiaste vrijwilligers. Gedreven mensen die graag wedstrijdbepalingen volgens het boekje voorbereiden, boeien (ver-)leggen, starten geven, zeilers op het water begeleiden -samen mét de autoriteiten- tijdens Antwerprace en Schelderegatta, aan onze kust en in Zeeland. World Sailing doet beroep op onze expertise om wereldkampioenschappen in Nederland te assisteren. Tot daar loopt het goed!

Waar het niet goed loopt is bij Belgian Sailing. Het is een van de opdrachten van het nationale watersportverbond om wedstrijdkader op te leiden. Race officials; wedstrijdleiders en juryleden. De brain drain is groot, de aangroei van nieuwe, vakkundige medewerkers is klein, er zijn steeds meer handen en kennis te kort. De krimpende groep wedstrijdorganisatoren en begeleiders vroegen Wind en Watersport Vlaanderen (WWSV), de federatie waar de RYCB bij is aangesloten, structureel een oplossing uit te werken. Iets van vijf voor twaalf.

WedstrijdorganisatieIemand uit het RYCB-RRT team -wiens naam er even niet toe doet- met een onbetwistbare, club overstijgende kennis en ervaring, wilde er zijn schouders onder zetten. WWSV was akkoord om ondersteuning te verlenen. Het leek ons een goed idee deze persoon voor te stellen als bestuurder binnen WWSV. Dat geeft hem een mandaat, gezag maar ook concrete invloed op werking en beleid.
Helaas werd de kandidatuur iets te laat ingediend. WWSV werkte een argumentatie uit en liet weten dat, gezien het intern reglement, de kandidatuur niet kon worden weerhouden.

Strikt genomen is dit volgens het boekje. Maar ik vraag mij af of hierdoor de vrijwilligers die dag in dag uit bezig zijn met hun hobby, die talloze zeilers op alle niveaus van dienst zijn, die steeds meer inspanningen moeten leveren om de sport te laten draaien nog gemotiveerd zullen blijven om dat extraatje te doen waar heel wedstrijdzeilend België zoveel nood aan heeft. Wat gaat er gebeuren als de laatste wedstrijdorganisatoren er de brui aan geven?

Op de WWSV waren ze wel erg verveeld met de zaak. Na ons aandringen is toch een regeling uitgewerkt waarbij, samen met ons RRT-lid, een plan wordt uitgewerkt hoe er meer raceofficials kunnen worden gezocht en gevonden. WWSV belooft maximale ondersteuning. Zijn kandidatuur als bestuurder wordt volgend jaar voorgesteld. Hopelijk is zijn commitment er dan nog. Zoveel getalenteerde mensen van zijn kaliber lopen er niet rond.

The JibeNieuwe stappen vooruit

Met veel genoegen zie ik de werkzaamheden op Galgenweel goed opschieten. We beschikken straks over een heel mooie bar met véél meer uitzicht, modern sanitair en functionele kleedkamers. De opening is gepland op woensdag 6 juli. Extra info volgt hierover.
In Wolphaartsdijk werd de vernieuwde Veerdam ook opgeleverd. Die mag er ook best zijn. Het geheel oogt strak en modern en de eerste reacties van onze leden waren lovend. We gaan er zeker heel wat op vooruit en dat mag dan ook wel na 60 jaar. De volgende fase hangt nog af van de Nederlandse overheid maar ook daar maken we vooruitgang.

Het nieuwe seizoen is ondertussen ook opgestart en onze leden zijn al volop aan het varen. Aarzel niet jullie avonturen te delen met ons. Een klein berichtje met een paar foto’s naar communicatie@rycb.be is voldoende. Pit maakt er een leuk verhaal van.

De nieuwe kaart van The Jibe, zo heet de uitbating van het RYCB- clubrestaurant, is jouw bezoek meer dan waard. De kwaliteit is top, de verhouding prijs/kwaliteit zit goed en de ontvangst en bediening is heel hartelijk. Best reserveren. Kijk ook even HIER voor deze nieuwe kaart en reserveer online.

 

Maak er een mooi vaarvoorjaar van

Carl Winters

RYCB-Voorzitter