Antwerp City Cup 23: hoogtepunt van het Europees 2.4mR circuit

Antwerp City Cup 23 - 2.4mR


Nergens anders dan bij RYCB-Galgenweel kwamen de meest fervente 2.4 mR zeilers tot de vaststelling dat hun klasse activiteit uit het slop moest worden gehaald. Dat gebeurde vorig jaar. Er stond toen weinig wind over het Galgenweel en met één oog op de “rattenstaart” kwamen nieuwe ideeën voor een Europees circuit tot stand.

Dit bestaat nu uit zes regatta’s op evenveel Europese locaties, waaraan tachtig zeilers deelnamen uit tien landen, vertelt Ulli Libor, (Ger), fervent 2.4 mR zeiler tegen de glanzende achtergrond van de RYCB trofee collectie in het clubhuis.
De Antwerp City Cup driedaagse sloot deze nieuwe, aantrekkelijke formule in grandeur af in het weekend van 28 oktober. Buiten de tien scherp op de snee reeksen, de pittige wind en de tactische meesterzetten werden de ontspannen en vriendschappelijke sfeer bijzonder gewaardeerd.

2.4mR European Circuit – Antwerp City Cup

“In totaal gaven 32 deelnemers uit 8 landen gehoor aan de oproep van de Royal Yacht Club Van België, twee meer dan aanvankelijk gepland. Om de kielboten makkelijk te kunnen in en uit het water te halen, kwam er een extra kraan van Hadibouw bij de KLYC-zone, naast die van de RYCB. Voldoende ligplaatsen voor de boten en campers, en natuurlijk de zeer nabije startlijn wedstrijdzone zijn ideaal.” Schrijft Ulli Libor (GER 1011), de klasse-verslaggever.

En nog: “De weersomstandigheden maakten spannende reeksen mogelijk. De wind zat in de lengterichting van Het Weel. Om de banen zo lang mogelijk te maken, lag bij aanvang de start dicht onder de wal. Het woei stevig. Vandaar dat we zo blij waren om tussen de reeksen even naar binnen te kunnen waar we uitstekend werden onthaald.”

Manu Hens: het zat allemaal mee

Jean-Paul Alexander, drijvende kracht achter de klasse in België en organisator van de ACC, stelde de BEL 13, Mzuri, zijn 2.4mR ter beschikking van Manu Hens die naar eigen zeggen een boerenjaar beleeft. Veel vrije tijd, veel zeilen in Snipe, Draak, Melges 24 en Star, veel prijzen en titels, zeg maar.

“De Mzuri is tip-top in orde. Dat is een hele geruststelling, want je weet dat die zal lopen, “ zegt Manu die al vele jaren niet meer in de klasse zeilde. De wind, die geregeld boven de 22 knopen schoot, en de intensiteit van de reeksen rekende af met de uitrusting bij diverse deelnemers. Touwtje van de besturing gebroken, einde reeks.

Megan Pascoe 2.4mR

ACC-topscore voor gastvrijheid

Ontvangst, ontbijt, lunch, helpende handen: applaus voor Jean-Paul en Corinne Alexander en de vrijwilligers die van dit sportevent van Europees niveau een warm event maakten. De zeilers gaven de race-avond in het RYCB-Clubhuis een verdiende tien-op-tien.


“Nu is veel wind ook niet erg gunstig, “zegt Manu, “Want ieder maneuver wordt belangrijker. Proportioneel verlies je meer als er eens iets minder vlot gaat.”

Het ruimtegebrek in de startzone leidde tot nervositeit in de vloot, waardoor er enkelen struikelden over de UFD-regel, waaronder Manu. “Hmm,” reageert die, “de boot accelereert sneller dan ik had ingeschat. Voor 80 % was ik zeker dat ik te vroeg was, maar terugkeren heeft bij deze regel geen zin.”

“Dus had ik het plezier om de reeks aan kop uit te varen, met de koude douche achteraf. Ik wist meteen waar ik stond, maar ook tegen welke talenten ik zou moeten opboksen.”

Megan Pascoe (GBR 171) maakt haar winstreeks niet af

Het is iedere keer uitkijken naar de Britse meervoudig Europees en Wereldkampioene in deze klasse, zeker omdat ze stilaan op weg is naar 10 overwinningen in de Antwerp City Cup. De 2.4mR draait op de principes van de ‘True Metre Class’ in plaats van de eenheidsklasseregels, waardoor in de ontwerpen en bouw een zekere marge is voor ontwikkeling. 

Libor: “Megan arriveerde met het nieuwe David Hollom-ontwerp. De boot wijkt op het eerste gezicht af van de Norlin MK III. Hoekige achtersteven, knik in het achterschip en de verlengde romp zijn de opvallendste verschillen. De tuigage en de zeiloppervlakte zijn echter hetzelfde als bij de Norlin. Aan de andere kant is het totale gewicht aanzienlijk lager.”

“Megan zeilde er de eerste regatta mee, en eindigde op de respectabele 2e plaats in de reeks. Cijferaars beweren dat dit ontwerp het beter zal doen bij lichte wind.” Finaal zal Pascoe landen op de derde plaats, weliswaar wel met een 1 in haar 10 reeksen. Maar in de twee laatste reeksen scheen haar versnellingsbak te haperen.

Heerlijke tactiek

Antwerp City Cup 2.4mR

“Ik heb het grootst mogelijke respect voor de mensen met een beperking die in deze boten dezelfde wedstrijden varen. Ronduit indrukwekkend. “Geeft Manu Hens toe.

“Soms kom je echt handen te kort, want de boot is een volbloed trimmachine. Sturen, het poweren/de-poweren van de zeilen, vloeiende maneuvers met de fokkeboom, de positie van de lei-ogen en de mast,…  Gelukkig gaf Ben Van Cauwenbergh (met wie Manu in de Draak hoge ogen scoort) mij fantastische trimtips. Ik ken weinig boten waar de mast in het voor de windse rak zo naar voor gaat als de 2.4mR. Behalve de Star, dan. (grinnikt).“

Het spel van de tactiek is al bij al de meest prikkelende factor bij deze topzeiler die zich helemaal uitleeft in de klassieke boot formules.
 “De start is belangrijk, vrije wind is van enorm groot belang, want dan kan je keuzes maken.” Zegt Manu. In reeks drie finish ik elfde, wel dat is precies wat ik bedoel: ik mis de start, verzeil in vuile wind en het wordt een hele struggle om van de achterste gelederen nog in de eerste helft van de vloot te finishen.”

Grote finale

Antwerp City Cup 2.4mR prijsuitreiking

Tot in de tiende en laatste reeks duelleren Christoph Trömer en Manu Hens voor de finale eerste plaats. Uit de prognoses blijk dat -en nu volgt het meest gebruikte woord in de zeilsport- als Manu eerst finisht en Christoph lager dan drie, onze landgenoot de Antwerp City Cup op zijn naam mag schijven.

“Natuurlijk zoeken we elkaar op van voor de start,” zegt Manu. “Christoph rateert en start ver onder mij, de 7de of 8ste positie. Ik blijf aan kop en finish eerst. Maar ik moet petje-af voor het talent van Christoph, want die finisht 2de. Wat een remonte. Eentje waardoor ik in de eindscore één puntje te kort kom.”


De Belgen in de Antwerp City Cup 23

2de: Manu Hens | BEL 13 | Mzuri -o- 4de: Ben Van Cauwenbergh | BEL 80 | 8Zero -o- 16de: Carl Winters | BEL 16 | Nilama

Foto’s: Jan Zwaenepoel

Supported by Duvel + Hadibouw + Sporting A + Sport Vlaanderen #sportersbelevenmeer
Realisatie: RYCB-Race & Rescueteam






Antwerp City Cup 23