Watersportdag – Minister Annick De Ridder heropent het Galgenweel

Zandhonger is een gevolg van het altijd bewegende water. Dat knabbelt zand en steentjes weg van hoogten en laat het afzinken op lage plekken. Gevolg: zinkende steigers, scheurende betonplaten, kwakkelende ondergrond.

Tachtig jaar nadat de oude fort en weel-omgeving werd omgebouwd tot zeilplas was het nodig om de inzakkende Galgenweeloevers te her-stabiliseren. De Vlaamse Waterweg nv, de beheerder van dit grootste brakwatermeer van Vlaanderen, liet ingrijpende werkzaamheden uitvoeren die de oevers en dammen van het schiereiland als de taluds rondom zouden verstevigen en ophogen. Tegelijk creëerden ze meer aanmeerplaatsen op zwaardboot hoogte, kwamen er ladders en verbeterden ze de boothellingen.

Functioneler, moderner, veiliger

Na een sluiting van zowat de hele winter was de jaarlijkse Watersportdag van 11 mei de ideale gelegenheid voor Annick De Ridder (NVA), de bevoegde minister, Krista Maes van DVW en bestuursleden van de vijf VEZEGA-clubs een officieel her-openingsgebaar te maken. Antwerpen vindt het Galgenweel belangrijk, vandaar ook de aanwezigheid van Stijn de Rooster (NVA) en Charlie Van Leuffel (NVA), respectievelijk schepenen van sport van de Stad- en van het district Antwerpen.

Naast een delegatie van de VEZEGA-clubs waren ook Bart Van Hooreweghe en Alain Lescrauwaet, respectievelijk voorzitter en directeur van Wind en Watersport Vlaanderen erbij.    

Margot Audenaert, Interim VEZEGA voorzitter, zette uit naam van de vijf watersportverenigingen enkele uitzonderlijke geëngageerde mensen uit het bouwproject in de kijker: Alex Terryn van DVW, Koen Van Schel en Kaat Wyns van aannemer ARTES. Zij deden er volgens Audenaert alles aan om de juiste voor de zeilers gepaste infrastructuur te bouwen en zo ook de toekomst van de zeilsport in Antwerpen te bestendigen.

Krista Maes, waarnemend gedelegeerd bestuurder van de Vlaamse Waterweg nv, beklemtoonde dat ARTES alle werkzaamheden met de modernste technieken heeft uitgevoerd die ook duurzaamheid van de realisaties maximaliseren. De gerespecteerde termijn, in het ‘off season’ van de zeilclubs, verdient alle lof. De totale kostprijs van het project is 4,6 miljoen euro.

Waarop dan weer Annick De Ridder in haar kenmerkende stijl vlot kon inpikken. Zij is een ferme aanhanger van de zeilsport, aardig wat telgen uit de De Ridder familie zijn fervente zeilers. Maar ze refereerde ook naar haar periode als schepen voor de Haven: een havenstad als Antwerpen moet de waterrecreatie omarmen.

Met de huidige verbeteringen gaat dat comfortabeler en veiliger kunnen gebeuren.

Watersportdag

Het weer was de Watersportdag zeer gunstig gezind: een lichte bries, blauwe lucht, spetterende zon en temperaturen ver boven 20 graden. Kinderen en volwassenen kregen de smaak van zeilen vast en zeker te pakken. Willem, de nieuwe RYCB Zeilschoolverantwoordelijke, had de handen vol om iedereen aan de beurt te laten komen en tegelijk jongere en iets minder jongere geïnteresseerden effectief ‘a la minute’ in te schrijven voor de zeillessen.

RYCB trok alle registers open: bootgewenning in de Optimist voor de allerjongsten, de eerste zeilrakken onder begeleiding van een monitor, opwinding in de winstoten, vele adviezen en antwoorden op honderden vragen.

Bovendien kwamen een tiental kandidaat G-zeilers een kijkje nemen die georganiseerd werden in samenwerking met Sailability. Ook minister De Ridder was erg geïnteresseerd in dit G-zeilprogramma.

De vernieuwde aanlegplaatsen zijn nu toegankelijker geworden voor G-zeilers en rolstoelgebruikers.

RYCB kijkt met volle vertrouwen uit naar het nieuwe seizoen

Zowel voor de zeilscholen, als de grote variatie aan recreatie en sportactiviteiten op en aan het Galgenweel als de wedstrijden, nog meer dan ooit geldt: voor elk wat wils.

Klik op de foto voor de hele fotoreportage